Oferta
SPECIALITATEA: 0112.1 EDUCAȚIE TIMPURIE
Calificarea acordată: Educator/educatoare în educaţie timpurie
Copilăria timpurie reprezintă cea mai importantă perioadă din viaţa copilului, întrucât este marcată de momente cruciale pentru succesul său de mai târziu, la şcoală şi în viaţă. Ea asigură fundamentele dezvoltării fizice și psihice sănătoase, ale dezvoltarii sociale, spirituale și culturale complexe.
Programul de formare profesională la specialitatea “Educație timpurie” este destinat să asigure formarea inițială, cumulativă a competențelor personale şi profesionale ale elevilor din Colegiul “Mihai Eminescu” din Soroca. Acesta constituie un proces de instruire în urma căruia elevii obțin o calificare atestată printr-o diplomă, eliberată în condițiile legii.
Prin conținuturile sale, programul promovează un sistem de valori pro-schimbare, pro-active, pro-dezvoltare, necesare pentru obţinerea succesului în activitatea profesională. Conţinuturile sunt relevante, cu aplicabilitate sporită în practica educației timpurii a copiilor conform Curricula respectivă.
Cadrele didactice implicate în formarea inițială a specialiștilor din educația timpurie pun accent sporit pe dezvoltarea competențelor generale și competențelor specifice la viitorii educatori. Astfel, absolvenții specialității se bazează pe o abordare holistică a dezvoltării copilului, centrată pe copil în procesul educațional și abordarea centrată pe valorile societății.
Calificarea acordată: Conducător muzical/conducătoare muzicală
Pregătirea cadrelor pentru instituțiile preșcolare, are ca obiectiv dezvoltarea sensibilității muzicale, cunoașterea artistică a lumii prin mijloacele sale specifice – arta sunetelor. Acest obiectiv se realizează prin comunicarea direct a copiilor cu muzica, aplicându-se creativ: audiții muzicale, cântul, jocuri muzicale etc. Toate acestea sunt aplicate de către conducătorul muzical în cadrul activităților obligatorii în grădiniță.
Realizarea cu success a obiectivelor educației muzicale poate avea loc în cazul când conducătorul muzical va poseda: bună pregătire general-pedagogică, metodică, muzicală, cunoașterea particularităților de dezvoltare a copiilor.
În cadrul acestei specialități se crează competențe profesionale în domeniul teoriei muzicii, solfegiu, cântului vocal coral, interpretării la instrument muzical, metodicii de organizare a activităților muzicale cu copiii, de acompaniere a înviorării de dimineață, elaborarea planului de realizare a observațiilor pentru a descoperi capacitățile copiilor și preferințele lor.
Procesul de învățământ urmărește dezvoltarea orientării elevului în domeniul lui de specialitate, a spiritului de inițiativă și creativitate.
Studiul acestui domeniu orientează absolventul spre:
- Educarea estetică a copiilor din vârsta timpurie;
- Dezvoltarea aptitudinilor muzicale ale copiilor și interesul către muzică;
- Dezvoltarea capacității psihomotrice în conformitate cu conținutul muzicii;
- Cultivarea abilităților de interpretare expresivă în grup și individual;
- Teatralizarea și înscenarea cântecelor-jocuri;
- Crearea combinațiilor simple de dans.
Competențele profesionale dobândite de către elevi pe perioada studiilor sunt suficiente pentru ale permite după absolvire, angajarea pe piața muncii sau continuarea studiilor la nivelul următor.
SPECIALITATEA: 0113.1 ÎNVĂȚĂMÂNT PRIMAR
Calificarea acordată: Învățător/învăţătoare
Programul de formare inițială la specialitatea “Învățământ primar” asigură dezvoltarea profesională a elevilor conform prevederilor legislative. Formarea viitorilor specialiști se desfășoară atât prin pregătirea teoretică, realizată conform planurilor de învăţământ şi curriculumului de specialitate, cât şi prin pregătire practică de specialitate. În acest context, programul oferă oportunităţi de educaţie şi instruire pentru o societate bazată pe cunoaştere şi a promovării dezvoltării durabile.
În procesul de formare a viitorilor specialiști, cadrele didactice parcurg un travaliu constructiv, structural şi functional ce se centrează pe resurse umane, materiale şi mijloace de asigurare a procesului didactic.
Calitățile esențiale ale personalității viitorului învățător se focalizează pe: pregătirea temeinică în specialitate, aptitudini de cercetare științifică, orizont cultural larg, competență, tact și măiestrie pedagogică, profil moral-cetățenesc impecabil, calm, răbdare, toleranță în comunicare cu copii și părinți, aspect îngrijit, cunoașterea legislației, calități de colaborare.
Aceste centrări reprezintă procesul de construcţie a identităţii profesionale a absolvenților; valorificarea optimă a resurselor psihologice şi sociale ale personalităţii acestora, care la rândul lor asigură transferul informaţional, organizaţional şi motivaţional necesar realizării eficiente a procesului de învăţământ.
Absolventul specialității „Învățământ primar” este pregătit pentru desfăşurarea activităţii instructiv-educative, ştiinţifico – metodice în sistemul naţional educaţional, în conformitate cu specialitatea/ calificarea oferită, să activeze în domeniul învăţământului primar în calitate de învăţător.
SPECIALITATEA: 0421.1 JURISPRUDENȚĂ
Calificarea acordată: Grefier/grefieră
Programul de formare profesională la specialitatea Jurisprudență, oferit de Colegiul „Mihai Eminescu”, își propune instruirea specialiștilor – viitori grefieri/grefiere, asigurându-i pe deplin cu metode de cunoaștere a conceptelor juridice primare şi construcţii juridice, principii juridice generale, clasificări şi tipologii, metode de cercetare ştiinţifică a dreptului.
Cunoştinţele de la această specialitate constituie fundamentul pregătirii juridice, facilitând înţelegerea ştiinţelor juridice . Concluziile şi generalizările specialității reprezintă linii directoare sub aspect teoretic precum şi principalele instrumente de tehnică juridică pentru ştiinţele juridice de ramură.
O componentă esenţială, a pregătirii profesionale a grefierilor, o constituie aplicarea în practică, de către elevi, a cunoştinţelor teoretice acumulate. Obiectivul fundamental al acestei activităţi este dobândirea, de către elevi, a abilităţilor practice printr-o implicare directă, alături de specialiştii din domeniul specific profesiei.
Specialitatea Jurisprudență este necesară de a fi studiată, deoarece contribuie la specializarea elevilor în domeniul juridic, prin însuşirea de cunoştinţe teoretice solide şi dezvoltarea de abilităţi practice şi de cercetare, care să le asigure accesul ca profesionişti pe piaţa muncii sau să-şi continue studiile prin programele de licență, masterat şi doctorat.
Absolventul, cu calificarea profesională Grefier/grefieră, poate activa în diferite organe de drept, instituţii private şi publice. În mod special, grefierii pot activa în cadrul instanţelor judecătoreşti de toate nivelele (judecătoriile de fond, curţile de apel şi Curtea Supremă de Justiţie a RM), în calitate de lucrători în: serviciu de grefa, arhiva judecătorească, serviciu de secretariat, serviciu de registratură.
Această specialitate îi va obișnui pe viitorii specialiști cu specificul gândirii critice și practicii juridice: descoperirea prin soluționarea contraversată a problemelor.
SPECIALITATEA: 0923.1 ASISTENȚĂ SOCIALĂ
Calificarea acordată: Pedagog social/pedagogă socială/Lucrător social/lucrătoare socială
Pe tot parcursul vieții sale, indivizii creează relații bazate pe încredere și afecțiune, însa apariția diverselor probleme și tensiuni, precum și amplificarea, intensificarea lor, a determinat ca ființa umană să devină vulnerabilă în a le mai putea rezolva singură.
Astfel, ca un răspuns la toate aceste situații problematice, s-a dezvoltat Asistența socială, care prin intermediul specialiștilor competenți în domeniu și cu ajutorul unor instrumente specifice, este capabilă să asigure rezolvarea dificultăților pe care indivizii și întreaga comunitate le intampină.
Profesia de asistent social implică pe lângă responsabilitate și o chemare venită din interior, așa cum Dimitrie Gusti spunea: cunoașterea vieții sociale, ne face a o simpatiza, ne îndeamnă a ne solidariza cu tot ce se întamplă în cadrul ei și ne invită a ne instala în mijlocul ei pentru a o ajuta.
Asistența socială are ca inspirație realizarea unei societăți nu numai prospere, dar și înalt incluzive pentru toți cetățenii ei, aceasta referindu-se și la cei care, din motive subiective sau obiective, se află în poziții sociale marginale. Într-o societate modernă, democratică, asistența socială este o necesitate a întregii societăți.
Asistentul social este specialistul care pledează pentru condiții de viață care sa conducă la satisfacerea nevoilor umane de bază și promovează valorile sociale, economice, politice și culturale care sunt compatibile cu principiile justiției sociale.
Dacă dorești să fii cel, care va susține și va asigura accesul persoanelor care nu se pot adapta prin forțe proprii la societatea în care trăiesc, cei care nu se pot bucura de drepturile elementare fundamentale – de a beneficia de alimentație corespunzătoare, de un adăpost decent, de servicii de îngrijire a sănătății, igienă, educație, de o sursă stabilă de venit și de posibilități de autorealizare, atunci vină să-ți faci studiile la Colegiul „Mihai Eminescu” din Soroca, domeniul de formare profesională Asistență socială.
SPECIALITATEA: 0415.1 SERVICII ADMINISTRATIVE ȘI DE SECRETARIAT
Calificarea acordată: Asistent/asistentă manager
Specialitate „Servicii administrative și de secretariat” a apărut din necesitatea integrării mijloacelor și tehnicilor muncii administrative și de birou cu tehnicile informaționale de comunicare și de prelucrare automatizată a datelor, urmarind creșterea performanței și calității muncii de secretariat și de birou în toate domeniile de activtate.
Un asistent- manager bine organizat și competent facilitează munca managerului prin următoarele:
- Degrevează managerul de o serie de acțiuni, pur administrative, contribuind astfel, la utilizarea rațională a timpului de lucru de care el dispune;
- Creează condiții preliminare pentru realizarea de către manager a unor contacte operative cu persoane din interiorul și exteriorul organizației;
- Asigura vehicularea corespunzătoare a informațiilor la nivelul conducerii instituției.
Principalile funcții care revin asistentului- manager sunt următoarele: prelucrarea informațiilor, documentarea, reprezentarea instituției, funcția de filtru și legătură pentru solicitări de contact cu conducerea, asistarea directă a managementului.
SPECIALITATEA: 1015.1 TURISM
Calificarea acordată: Agent/agentă de asistenţă turistică
„O călătorie este mai mult decât o vizită a obiectivelor turistice;e o schimbare profundă și permanentă a modului de a gândi despre viață.” Mary Ritter Beard
Turismul reprezintă o parte integrantă a economiei mondiale, fiind considerat una dintre cele mai complexe industrii din lume. Cercetările specialiştilor în domeniu ne demonstrează că turismul este un sector vital al economiei la nivel naţional şi internaţional, având tendinţe de creştere continuă.
Misiunea programului de formare profesională 101510 Turism este de a pregăti agenți de turism de calificare medie care vor activa în cadrul agențiilor de turism și vor desfășura următoarele activități: cercetarea pieței turistice, analiza preferințelor consumatorilor, crearea și selectarea pachetelor turistice, promovarea produselor turistice, determinarea prețului final al pachetului turistic, monitorizarea derulării plăților și emiterea documentelor de călătorie.
Scopul principal de formare profesională constă – calificarea în domeniului care să fie relevant pe piața muncii și să permită specialiștilor să activeze în calitate de executori.
Motivația de a forma specialiști în domeniul turismului se manifestă prin faptul că industria turistică din țară și de peste hotare este amplă și dinamică, numărul de consumatori crește, oferind absolventului o varietate de oportunități de angajare în calitate de agent de turism.
Obiectivele fundamental rezultă din finalitățile propuse de Standardul de pregătire profesională și constau în acumularea de cunoștințe, abilități și competențe prin crearea unui mediu adecvat, calitativ și productiv, centrat pe elev.
Specialitatea „Turism” este în acest moment o direcție de studiu foarte comună. Acest program pregătește o gamă largă de specialiști care vor lucra în această industrie. Educația în domeniul turismului deschide perspective largi de a vedea lumea.
OCUPAȚIA: 531103 îngrijitor/îngrijitoare de copii